Excursia din Maramureş şi Bucovina – vis şi realizare

P1070204În „Săptămâna Altfel” doar 25 de elevi din cei peste 1000 ai C.T. “Edmond Nicolau” Focşani au reuşit, cu ajutorul părinţilor şi prof. Alexandra Tătaru, să participe la proiectul de cunoaştere a „Patrimoniului natural şi cultural” din Maramureş şi Bucovina.

Desigur, orice proiect complex necesită multă muncă, fie de convingere a importanţei cunoaşterii, dar mai ales cea de realizare a formalităţilor.

Drept urmare, după aproape două luni de muncă, am reuşit să plecăm într-un circuit de 1200 de km, de-a lungul căruia am observat cele mai impresionante obiective.

Vremea nu a fost prea prietenoasă, astfel încât trecând prin toate stările vremii, am reuşit totuşi să ne mobilizăm să nu ne abatem de la programul stabilit.

Spre Maramureş am ales traseul pe Valea Bistriţei de la Piatra Neamţ. Pe acest traseu ne-am oprit la Barajul Bicaz şi apoi am urmărit pe partea dreaptă, Lacul Izvorul Muntelui.

Bicaz2 IzvorulMuntelui

După ce am trecut de Piatra Teiului ne-am indreptat spre Vatra Dornei, urmărind aceP1070037eaşi Vale a Bistriţei, observând numeroase localităţi ce au ca activitate economică principală exploatarea lemnului.

La Vatra Dornei, ne-am oprit pentru masa de prânz şi ne-am întâlnit cu exploratorul Alin Totorean, care a ales de ceva vreme să locuiască acolo şi care le-a povestit elevilor, rezumativ, câte ceva din experienţele trăite în explorările sale geografice.

După ce am pozat veveriţele din parcul Vatra Dornei, traseul nostru a continuat prin Pasul Tihuţa, trecând prin Parcul Natural Munţii Călimani şi o parte din Depresiunea Transilvaniei către Bistriţa şi Năsăud.

P1070091Am pătruns în Maramureş prin partea sudică, primul obiectiv de aici fiind Mănăstirea Bârsana, nu departe de localitatea Rozavlea.

P1070178 P1070189 P1070174Prima cazare am avut-o la Ocna Şugatag, la o pensiune de trei stele, cu piscină interioară cu apă sărată încălzită, pentru terapie. O parte dintre elevi au respectat instrucţiunile şi s-au bălăcit în piscină, cealaltă parte a pregătit un grătar pe cinste şi am sărbătorit doi dintre aniversaţii grupului.

P1070217 P1070234 Fotografie0265 P1070227

A doua zi, obiectivele noastre au fost: Cimitirul Vesel de la Săpânţa şi Sighetul Marmaţiei.

Cimitirul Vesel, unic în lume, le-a oferit elevilor o altă imagine a modului în care se poate depăşi dramatismul morţii şi au citit câteva epitafe frumos încrustate în lemnul crucilor de către Stan Ioan Patraş şi Dumitru Pop ce exprimau viaţa celor ce se odihneau acolo.

Sighetul Marmaţiei, cel mai nordic oraş al ţării ne-a lăsat să îl vizităm, să admirăm peisajul urban, dar mai ales să ne familiarizăm cu trecutul. Acel trecut prezent încă în Memorialul Durerii, memorial care descrie toate episoadele de represiune la care au fost supuşi oamenii în perioada comunismului. Sentimentul trăit acolo a fost mai profund pentru cei care au prins acele vremuri, pentru elevi însă a fost doar o introducere care poate fi studiată mai departe.

P1070298 P1070315 P1070322 P1070325

Vremea a ţinut cu noi jumătate de zi, am văzut soarele, dar spre Borşa se reliefau deja culmile Rodnei pline de zăpadă, iar urcuşul şi coborâşul prin Pasul Prislop a fost o adevărată feerie, o ninsoare ce ne ducea cu gândul la Crăciun şi brăduţi împodobiţi.

P1070432Din nou pe Valea Bistriţei, de data această în amontele acesteia, unde drumul a fost destul de dificil, cu multe denivelări şi foste cratere, din fericire peticite. Păcat! Ar trebui lucrată mai repede porţiunea dintre Moisei şi Pasul Mestecăniş, pentru că peisajul este unic şi ar trebui văzut mai des.

Prin Pasul Mestecăniş am intrat în Bucovina, însoţiţi de o ploaie torenţială, prin Câmpulung Moldovenesc către Suceava.

Ne-am cazat la hotelul Albert unde ne-a aşteptat Nicoleta Dumitriu, o fostă studentă de a mea, care în ciuda oboselii acumulate în timpul serviciului a stat cu noi până când toate au fost în regulă. Îi mulţumim!

A treia zi obiectivele noastre au fost: Centrul de ceramică neagră de la Marginea, Mina (Salina) Cacica şi Târgu Neamţ.

P1070502Unic în lume, Atelierul de ceramică neagră de la Marginea, unde se ajunge prin Rădăuţi, este deschis turiştilor zilnic. Aici se poate urmări cum se perlucrează argila şi se transformă în obiecte ce pot fi cumpărate de la magazinele amenajate.

P1070519 P1070513 P1070505Olarul de serviciu ne-a explicat că mai există doar câteva familii care mai ştiu meşteşugul şi că tinerii nu mai vor sa preia meşteşugul. Păcat! Ar trebui totuşi înfiinţată o şcoală de ucenici, pentru că prin ţară s-ar putea să mai existe tineri doritori să înveţe.

Copleşită de emoţia întâlnirii cu doamna Ana Marcopăţ, o bătrânică de 83 de ani ce avea în grijă propria ei casă-muzeu cu obiecte tradiţionale bucovinene şi care ne-a mărturist că nu ar vrea să părăsească această lume prea curând, mi-am organizat grupul către următorul obiectiv.

P1070527Mina Cacica este o salină săpată manual încă din anul 1798 de către  muncitori și tehnicieni din diferite provincii ale Imperiului Habsburgic (Galiţia), cei mai mulți fiind de etnie polonă și de religie romano-catolică.

P1070556 P1070560 P1070589 P1070597

Am intrat şi noi în mină pe treptele de brad vechi de peste 200 de ani, mineralizate de saramura ce a pătruns în lemn. Temperatura în mină a fost în jur de 15 grade celsius şi am mers prin galerii până la sala de dans, trecând pe lângă două capele, una ortodoxă şi una romano-catolică, dar şi pe lângă un lac sărat, frumos amenajat şi luminat.

10271080_620736954671574_1327654793_o 10272403_620736724671597_1562310401_o

Am ieşit din nou la suprafaţă şi după atâta efort meritam o pauză de prânz şi o bere. Meniul complet la Restaurantul Mărţişorul din apropiere a costat 11 lei. De altfel, atât prin Maramureş, cât şi prin Bucovina, preţurile obişnuit nu deranjează buzunarul turistului.

Cu un scurt popas la Târgul Neamţ, am ajuns teferi acasă după o excursie obositoare doar în sensul de drum lung. Cu siguranţă că, dacă infrastructura rutieră s-ar pune la punct, nimeni nu s-ar mai codi să traverseze ţara în lung şi în lat.

Avem o ţară frumoasă şi deseori poţi întâlni şi oameni minunaţi.

Le mulţumesc elevilor din grup că au păstrat echilibrul între regulament, cunoaştere şi distracţie şi părinţilor că au avut încredere în noi. Ne-au ajutat de asemenea Online Tourism şi Betims Trans. Mulţumim!

P1060935Nu m-am gândit la următorul proiect, dar aştept propuneri!

Excursii minunate tuturor celor care îşi doresc!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutubeinstagramby feather
Împarte altoraShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someone