Conferinţa Naţională a Comunităţii “Educaţie pentru Știinţe”. STEM – parteneriat pentru calitate

La început de noiembrie, la Biblioteca Naţională a României, s-a desfășurat a doua ediție a Conferinţei Naţionale a Comunităţii “Educaţie pentru ştiinţe”. Evenimentul a fost organizat de Universitatea din București, cu sprijinul unor instituții de prestigiu din România și străinătate. Ediția din acest an s-a bucurat de participarea unor invitați din partea unor universități prestigioase din țară şi străinătate, din partea institutelor de cercetare, experți în domeniul științelor educaţiei, membri ai unor proiecte şi reţele educaţionale europene, ai societăţii civile, decidenţi din domeniul politicilor educaționale. S-au organizat, în paralel, ateliere de lucru, dezbateri, mese rotunde, conferința evidentiind totodată activitatea intensă a Ambasadorilor Scientix în România, promotori ai disciplinelor STEM în educație și proiecte etwinning.

Peste 200 participanti au fost prezenți la Ediţia a-II-a a Conferinţei Naţionale a Comunităţii “Educaţie pentru ştiinţe”, care s-a desfășurat în zilele de 3-4 noiembrie 2017, la Biblioteca Naţională a României, cu o secțiune internațională și un eveniment de pre-conferință pe platforma Măgurele, cu prezentări de proiecte, vizite la facilitățile de cercetare pe platformele  Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie, Institutului Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizica Pământului și Institutului Național pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației. Participanții, din rândul cadrelor universitare și preuniversitare, din țară și străinătate, care predau discipline STEM (matematică, științe – chimie, biologie, fizică, geologie, informatică, tehnologii si inginerie) au fost invitate să participe la ateliere interactive, mese rotunde și dezbateri, care au facilitat experimentarea de noi abordări educaționale. Sub titlul „STEM: parteneriat pentru calitate”, ediția din acest an s-a bucurat de participarea unor invitați din partea unor universități prestigioase din țară şi străinătate, ai institutelor de cercetare, experți în domeniul științelor educaţiei, membri ai unor proiecte şi reţele educaţionale europene, ai societăţii civile, decidenţi din domeniul politicilor educaționale. ”Mulţumită instituţiilor organizatoare şi sponsorilor, au fost acordate aproximatix 100 de burse de participare (parțiale sau totale) pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar care predau ştiinţe (matematică, fizică, chimie, biologie, geografie, informatică, tehnologii, cadre didactice din învăţământul primar etc.)”, au precizat organizatorii. Această conferință a evidențiat și activitatea intensă a Ambasadorilor Scientix în România, promotori ai disciplinelor STEM în educație și proiecte etwinning. Scientix este o inițiativă a Comisiei Europene, derulată prin rețeaua ministerelor pentru Educație din Europa, European Schoolnet, în domeniul educației pentru științe. Inițiativa urmărește să promoveze metodele de predare inovatoare și participative și să stimuleze interesul elevilor față de studiul științelor STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) și profesiile aferente. Comunitatea și platforma de internet Scientix reprezintă o referință pentru participanții în cadrul programului Horizon 2020, ”Science with and for Society”.

STEM – parteneriat pentru calitate

În sesiunea de deschidere a Conferinţei Naţionale a Comunităţii Educaţie pentru Stiinte CNCES 2017, care a avut loc în aula Ministerului Culturii și Identității Nationale, au vorbit experții invitați, respectiv Marian Belko – European Institute of Innovation and Technology, Dragoș Iliescu – Facultatea de Psihologie și Știintele Educației, Luiza Rosu – director al centrului I-STEM al University of Illinois at Urbana-Champaign, USA, Eli Eisenberg – former Senior Deputy Director General for Research & Development, ORT Israel, Mihai Damian –  prorector Universitatea ”Stefan cel Mare” Suceava. Sesiunea a fost moderată de Lucian Ciolan, decan al Facultății de Psihologie și Știintele Educației. În ansamblu, conferința a cuprins intervențiile unor vorbitori-cheie, mese rotunde, un panel de experți, expoziții și standuri educaționale, precum și mai mult de 20 de ateliere practice. Dintre atelierele importante, care s-au desfășurat atât în limba română, cât și în limba engleză și de unde participanții au plecat sigur cu o achiziție, se pot menționa cele legate de seisme și înțelegerea acestor fenomene, ateliere din domeniul geofizicii, climatologiei, electronicii și ingineriilor, experimentelor și jocului în educație, cosmologie, ecologie, biologie ș.a. La toate acestea, s-au adăugat dezbaterile și mesele rotunde care  au reprezentat un spațiu de comunicare și împărtășire a unor experiențe relevante, a unor idei de perspectivă și a unor linii de acțiune. Temele ”Comunitatea STEM, bune practici și parteneriate între diferite categorii de actori”, ”Calitate în STEM și oportunități de dezvoltare pentr profesori”, ”STEM în comunitate – întoarcerea invesstiției din educație și cercetare în industrie-economie și creșterea calității vieții”, precum și ”STEM în perspectivă… tendințe și provocări” sau ”Întâlnirea societăților profesionale partenere CNCES 2017” au constituit tot atâtea provocări interesante pentru participanți, chiar din prima zi a conferinței. ”La nivel național există numeroase și relevante activități de educație non-formală în domeniul STEM, care sunt însă insuficient cunoscute și promovate, implicit insuficient sau deloc corelate, coordonate, deși sunt adresate unui număr mare de cadre didactice, părinți, copii și publicului larg. Dezvoltarea tehnologiilor digitale și a noilor instrumente media permit implicarea unui număr cât mai mare de persoane în activități care au la bază experimente și activități științifice cu scopul de a conștientiza importanța și rolul cercetării pentru îmbunătățirea calității vieții și a cultivării interesului tinerilor în domeniul științei. Prezența științei și tehnologiei în toate aspectele vieții cotidiene conferă o nouă dimensiune comunicării științei”, a precizat seismologul Dragoș Tătaru, în deschiderea dezbaterii ”Comunitatea STEM, bune practici și parteneriate între diferite categorii de actori”. Conferința CNCES 2017 a fost organizată de Universitatea din București, cu sprijinul unor prestigioase institute de cercetare și societăți științifice, respectiv INCDFP, IFIN-HH, MCI, SRF, SSMR, SChR și SGR.

Nota: Articol publicat în Revista Știință și Tehnică, noiembrie 2017

Foto de la eveniment AICI

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutubeinstagramby feather
 

Lasă un răspuns