Ceea ce nu reușești formal, poți realiza nonformal

Un alt an, un alt aprilie, o altă săptămână ”altfel”. Un altfel de mod de a face educație. O educație nonformală din ce în ce mai căutată, uneori cu sete avidă, ieșirea din clasic dezghețând parcă rutina și, câteodată, lipsa de creativitate izvorâtă tocmai din monotonie.

De câțiva ani, pe la jumătatea lunii aprilie, școlile, diriginții și elevii pun în aplicare programele prestabilite pentru acea săptămână ”altfel”, acea săptămână în care dacă nu ai fost mai bun în timpul anului, ai ocazia să recuperezi știind mai mult și în alt mod. Creativitatea, inventivitatea, telefoanele, disponibilitatea sunt puse la ”bătaie” cu mult înainte. Îmbulzeală mare pe ici, aproape mai nimeni ”pe dincolo”… Depinde ce vrei să faci, ce ți-ai planificat de comun acord cu elevii, părinții și direcțiunea.

Între obligație și dedicație

De pildă, dacă alegi să bați mingea în curtea școlii, acolo nu ai nevoie de planificare cu vreo lună înainte, dar se pot organiza campionate pentru toți cei care nu vor să participe la activități ce nu le crează nicio plăcere. Dacă alegi să confecționezi ”strumfi” din hârtie, te costă puțină imaginație și niște hârtie reciclabilă. Dacă vrei însă să mergi în vreo călătorie, ar trebui să suni nu cu o lună, ci cu două luni înainte la firma de transport: cerere mare, ofertă mică!

Poți alege o diversitate de activități care să implice toți elevii de toate vârstele, deseori amestecându-se activități de grădiniță pentru cei de liceu, ori invers, de ce nu? Nici nu știi cât de complicate pot fi mințile oamenilor și, uneori, prea simple să le putem înțelege. Cu suport financiar extern sau pe gratis, timp de o săptămână, vrei sau nu vrei, musai trebuie să fii ”altfel”!

Trecând peste superficialitatea unora de a trata calendarul ”altfel”, în sine, destul de superficial, ca și cum ar fi o povară și ceva ce ar încurca planurile de vacanță, o altă parte tratează cu multă seriozitate această săptămână stabilind din timp programe sofisticate de tipul taberelor științifice, zile cu porți deschise, conferințe cu invitați celebri și prelegeri educaționale, experimente, incursiuni tematice în natură și alte activități care, din păcate nu se pot desfășura constant tot timpul anului din lipsă de timp, bani, și de grija programei ”rămase în urmă”. Din fericire, la nivel național, găsim suficiente exemple pozitive care să contrabalanseze starea de ”Zen” a celorlalți ce consideră că o regulă poate fi transformată în ”să fie cum o fi”!.

În vizită, spre cunoașterea științifică

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA, aflat în coordonarea Ministerului Educației și Cercetării Științifice, și care deține o tradiție de peste 60 de ani în domeniul ingineriei electrice, a venit în sprijinul grupurilor de elevi care și-au exprimat dorința de a vizita laboratoarele moderne de care institutul dispune și de a pătrunde, pentru o zi, în lumea magică a cercetării științifice.

Elevii interesați au vizitat câteva laboratoare, dintre care: laboratorul surse regenerabile de energie, laboratorul încercări electrice de curenți intenși în regim tranzitoriu, laboratoarele de materiale carbonice și materiale magnetice. S-au facut demonstrații și aplicații practice, elevii având posibilitatea de a vizualiza experimente ce vizau refracția, reflexia și dispersia luminii, experimente legate de magnetism, forța magnetică, forța de atracție gravitațională și levitația magnetică.

Și, după ce constați ce oportunitate au avut unii și nici măcar nu au conștientizat cu adevărat asta, mă gândesc doar, ”ce au făcut unii copii, din cătunele României, în acea zi”? Oricine și-ar imagina, ar fi copleșit cumva de o anume tristețe așa că, nu poate fi damnat că și-ar pune cineva ”cămașa de protecție”.

Un alt exemplu ar fi ” Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ creative – CINETIc”, înființat prin Fondul European de Dezvoltare Regională,  care și-a deschis ușile pentru elevii Liceului de Arte Plastice “Nicolae Tonitza” din București. Liceenii au  vizitat cele șase laboratoare din cadrul CINETic și au participat la discuții cu directorul adjunct, dar și cu asistenții de cercetare ai centrului, care i-a adus mai aproape pe elevi de mediul universitar și în special de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L.Caragiale” București, instituție care coordonează activitatea proiectului CINETic. Și, probabil că prin țară, mai sunt și alte exemple despre care nu avem, încă, detalii.

 Academia S&T

Foarte norocoși au fost elevii vizitați de echipele de la Știință și Tehnică. ”Programul Academia S&T este un proiect național de prelegeri și conferințe interactive de popularizare a științelor dezvoltat de revista Știință&Tehnică începând cu anul 2011 și care își propune să familiarizeze elevii români cu cele mai noi descoperiri și invenții din domenii precum robotică, realitate virtuală, ecologie, astronomie, paleoantropologie, neuroștiințe sau futurologie”.

Dacă membri echipei s-ar fi putut împărți în mii și milioane de bucățele, ar fi fost bine pentru toți cei rămași cu regrete, dar mai există o șansă, aceea de a realiza o zi într-o ”altă săptâmână” oarecare și la alegere. Jurnaliștii Știință și Tehnică s-au putut împărți în doar două echipe: Echipa de Est: Marc Ulieriu, Adrian Nicolae  și Oraan Mărculescu  și Echipa de Vest: Alexandru Mironov, Cătălin Beldea și Alexandru Safta.

Nici nu vă puteți imagina ce fel pot captiva atenția elevilor acești ”spiriduși” , dar dacă sunteți curioși, rămâne doar să-i invitați. Cu siguranță vor veni!

Sursa: Alexandra Tătaru, revista Știință și Tehnică, mai 2016

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutubeinstagramby feather
Împarte altoraShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someone
 

Lasă un răspuns